foto1
1
foto1
2
foto1
3
foto1
4
foto1
5

Λίγα λόγια για την ερευνητική εργασία?

(αντί προλόγου)

Κατά τη φετινή χρονιά, 2012-2013, με τους μαθητές του τμήματος Β1 του λυκείου μας, επιλέξαμε ως αντικείμενο ερευνητικής εργασίας τη σύνταξη και έκδοση μιας μαθητικής εφημερίδας. Αφού αρχικά μελετήσαμε την ύλη και το ύφος ποικίλλων μαθητικών εφημερίδων που εκδόθηκαν κατά τις περασμένες χρονιές είτε σε ηλεκτρονική είτε σε έντυπη μορφή, οι μαθητές επέλεξαν η εφημερίδα μας να είναι έντυπη.

Το δεύτερο που μας απασχόλησε ήταν ο τίτλος της εφημερίδας. Μετά από συζήτηση και αναζήτηση, ως τίτλος της εφημερίδας μας επιλέχτηκε η λατινική φράση «Sine Sole Sileo» και λόγω της εύηχης παρήχησής της και λόγω της φορτισμένης νοήματος για τους μαθητές ερμηνείας της.

Sine Sole Sileo σημαίνει: Χωρίς ήλιο, σωπαίνω!!!

Οι μαθητές, αφού οργανώθηκαν σε πέντε ομάδες με γνώμονα τις θεματικές ενότητες που πρέπει να διαθέτει μια μαθητική εφημερίδα (Ομάδα μαθητικών θεμάτων, Ομάδα Αθλητικών, Ομάδα Κοινωνικών θεμάτων ή θεμάτων κοινωνικού προβληματισμού, Ομάδα Ψυχαγωγίας, Ομάδα τεχνικής υποστήριξης), επιδόθηκαν στη μελέτη διαφόρων αντικειμένων, για καλύτερη κατανόηση του θέματος της ερευνητικής εργασίας που ανέλαβαν (όπως παραπληροφόρηση, ΕΣΗΕΑ, κώδικας δημοσιογραφικής δεοντολογίας, διαφήμιση κτλ), καθώς και στην έρευνα μέσω διαδικτύου για συλλογή υλικού. Αφού συνέλεγαν τις πληροφορίες τους ή συνέτασσαν ερωτηματολόγια για συνεντεύξεις, προχωρούσαν έπειτα στην καταγραφή και σύνταξη των άρθρων τους σε περιβάλλον word.

Για την καλύτερη επικοινωνία των μαθητών μεταξύ τους και εκτός διδακτικών ωρών, όπως επίσης και για τη δική μου επικοινωνία με τους μαθητές και τη δυνατότητα ελέγχου των άρθρων τους, η Ομάδα τεχνικής υποστήριξης δημιούργησε μία διαδραστική σελίδα wikis στο περιβάλλον των wikispaces, η οποία λειτούργησε θετικά και πραγματικά βοηθητικά σε πρακτικό επίπεδο.

Παρά τα πρακτικά προβλήματα που αντιμετωπίσαμε, που σχετίστηκαν κυρίως με την απουσία ασύρματης γραμμής διαδικτύου στο σχολείο μας, γεγονός που μας εμπόδισε να κυκλοφορήσουμε και δεύτερο φύλλο, όπως αρχικά υπολογίζαμε, σε γενικές γραμμές η ερευνητική εργασία κύλησε ομαλά. Στο δεύτερο τετράμηνο, μάλιστα, καταφέραμε να επισκεφτούμε ένα τυπογραφείο της πόλης μας που εκδίδει τοπική εφημερίδα, όπου οι μαθητές συζήτησαν με δημοσιογράφους, με τους χειριστές των εκτυπωτικών μηχανών και τον εκδότη της εφημερίδας, λύνοντας απορίες τους και αποκτώντας καλύτερη άποψη για τις διαδικασίες σύνταξης και έκδοσης μιας εφημερίδας. Την ίδια μέρα επισκεφτήκαμε τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών, όπου οι μαθητές είδαν και μελέτησαν αρχεία παλιών εφημερίδων της πόλης των Σερρών, η παλαιότερη των οποίων είχε χρονολογία έκδοσης το 1946.

Στο τέλος καταλήξαμε στην τελική μορφή της εφημερίδας μας, την εκτυπώσαμε στο σχολείο, δυστυχώς ασπρόμαυρη και όχι έγχρωμη, όπως αρχικά υπολογίζαμε ?λόγω έλλειψης πόρων για εκτύπωση της εφημερίδας μας εκτός σχολείου- και τη διανείμαμε σε μαθητές και καθηγητές του σχολείου μας παράλληλα με την τελική παρουσίαση της ερευνητικής εργασίας μας στη σχετική εκδήλωση του σχολείου.

Η όλη εμπειρία, σύμφωνα με τις δηλώσεις των μαθητών του Β1, ήταν μοναδική! Σας αφήνουμε να το διαπιστώσετε και μόνοι σας μέσα από τη δουλειά των μαθητών που σας παραθέτουμε.

έκθεση ερευνητικής εργασίας  παρουσίαση ερευνητικής εργασίας

                                                                                                                               υπεύθυνη καθηγήτρια: Κεχαγιά Φανή

ΠΕ02 Φιλόλογος