foto1
1
foto1
2
foto1
3
foto1
4
foto1
5

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Οι διοικητικές λειτουργίες και υπηρεσίες
του σχολείου παρέχονται μέσω:

  • Τηλεφώνου στο 2321088388
  • Φαξ στο 2321088388
  • Στο email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Υλικό μαθημάτων

Ερευνητικές εργασίες

Δημιουργικές εργασίες

Προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων

Επισκέπτες

Today 0

Yesterday 0

Week 1

Month 13

All 4288

Currently are one guest and no members online

Δυο λόγια για την εργασία μας

     Είναι μια εργασία με θέμα από την ιστορία των επιστημών. Μεταξύ τέτοιων θεμάτων σκεφτήκαμε να ασχοληθούμε με το τμήμα Α2 και επιλέξαμε το παραπάνω. Ο στόχος μας ήταν να δείξουμε πώς ξεκίνησε η επιστήμη της φυσικής και πώς πορεύθηκε μέχρι την πρώτη μεγάλη ενοποίηση, δηλαδή την ενιαία περιγραφή γήινων και ουράνιων φαινομένων. Για ποιο λόγο, όμως, στραφήκαμε στην ιστορία των επιστημών;

     Η απόκτηση γνώσεων φυσικής, χωρίς να υπάρχει μια ιστορική ταξινόμησή τους, ήταν κάτι που το αντιμετώπισα ως μαθητής. Δεν ήξερα ποιες κατακτήσεις της φυσικής προηγήθηκαν ποιων, υπό ποιες προϋποθέσεις και συνθήκες έφτασαν οι διάφοροι επιστήμονες στις θεωρίες τους και τελικά δεν υπήρχε μια συνολική εικόνα για την πορεία της επιστήμης της Φυσικής. Το καινοτόμο μάθημα της ερευνητικής εργασίας, που ξεκίνησε από το προηγούμενο σχολικό έτος, ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία, για να αποκτήσουν οι μαθητές μου μια ιστορική αντίληψη για τη Φυσική.

     Εξάλλου, η διδασκαλία της φυσικής είναι πιο πλήρης, όταν συνοδεύεται από ιστορικά στοιχεία. Οι ιστορικές προσεγγίσεις μπορούν να βοηθήσουν την εκπλήρωση διδακτικών στόχων και την κατανόηση γνώσεων, να αναδείξουν την αξία και το μεγαλείο των επιστημονικών επιτευγμάτων, να αναδείξουν το ανθρώπινο πρόσωπο της επιστήμης, να δείξουν στους μαθητές ότι οι γνώσεις που αποκτούν δεν κατακτήθηκαν σε μια στιγμή, ούτε είναι οι τελικές, πράγμα που οδηγεί σε μια πιο κριτική και ερευνητική στάση προς αυτές και δείχνει ότι η έρευνα συνεχίζεται και πρέπει να επανδρωθεί από αυτούς στο μέλλον. Για παράδειγμα, κατά τη διδασκαλία του νόμου της αδράνειας και του νόμου της ελεύθερης πτώσης, δε θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι επιβάλλεται πρώτα η διδασκαλία των αριστοτελικών απόψεων, αφού οι πρώτες ιδέες που αποκτά σχεδόν κάθε άνθρωπος για το φυσικό κόσμο είναι αριστοτελικές. Μας φαίνεται λογικό ότι τα βαρύτερα σώματα πέφτουν πιο γρήγορα και είναι σίγουρα πιο χρήσιμο, αφού μάθουμε ποια εξήγηση είχε δοθεί, να ανακαλύψουμε το σύγχρονο νόμο της ελεύθερης πτώσης.

     Από την άλλη, στο ξεκίνημα κάθε χρονιάς, στην ερώτησή μου «ποιος είναι ο εμπνευστής της ατομικής θεωρίας;» οι περισσότερες απαντήσεις αφορούσαν σύγχρονους επιστήμονες, με επικρατέστερο τον Αϊνστάιν, ενώ η απάντηση του Δημόκριτου έλειπε.

     Πρότεινα, λοιπόν, να κάνουμε μια έρευνα για την πορεία της Φυσικής μέχρι τη Νευτωνική σύνθεση, χρονικό σημείο που ταιριάζει με το αναλυτικό πρόγραμμα της Φυσικής της Α΄ Λυκείου, ξεκινώντας από την αρχή, από τους πρώτους φυσικούς φιλοσόφους της κοσμολογικής περιόδου, τότε που άρχισε η προσπάθεια ερμηνείας του φυσικού κόσμου με τη λογική σκέψη. Αυτό, επιπλέον, έδωσε την ευκαιρία σε όσους μαθητές το επιθυμούσαν, να ασχοληθούν με το πεδίο της φιλοσοφίας. Επόμενος σταθμός μας ο Αριστοτέλης, ο οποίος με το ολοκληρωμένο σύστημα ερμηνείας του για τον κόσμο σημάδεψε για αιώνες την ιστορία της Φυσικής. Μετά ο Γαλιλαίος, με τον οποίο η Φυσική άρχισε να παίρνει τη σημερινή μορφή της (ακόμα βέβαια ονομαζόταν φυσική φιλοσοφία), με το συνδυασμό της μαθηματικής διατύπωσης και του πειραματικού ελέγχου. Προσπαθήσαμε, φυσικά, να αναπαραστήσουμε τα βασικά πειράματά του. Τέλος, ο Νεύτωνας με τη θεμελίωση της κλασικής μηχανικής και τη διατύπωση νόμων παγκόσμιας ισχύος. Εδώ «στήθηκε η μεγάλη γέφυρά μας». Χρησιμοποιήσαμε παραδείγματα από το μάθημα της Φυσικής της Α΄ Λυκείου, σε αντιπαράθεση με τις παλιότερες ερμηνείες τους.

     Το κέρδος της ιστορικής αντίληψης πιστεύω ότι κατακτήθηκε. Κατακτήθηκε η ιστορική «θέση» της φυσικής με την οποία ασχολούμαστε στην Α΄ τάξη, το πώς φτάσαμε στις αντίστοιχες γνώσεις και τελικά η καλύτερη κατανόησή τους. Για παράδειγμα, είδαμε υπό ποιες προϋποθέσεις έγινε εισαγωγή της έννοιας της ενέργειας και ότι πρόκειται για μια άλλη «γλώσσα» περιγραφής της φύσης, που ακολούθησε και συμπλήρωσε τη Νευτωνική σύνθεση. Παράλληλα συνειδητοποιήσαμε ότι η Φυσική μπήκε σε μια διαδικασία ενοποιήσεων, σε μια διαδικασία αναζήτησης θεωριών, που να περιγράφουν με ενιαίο τρόπο όλο το φυσικό κόσμο. Θεωρήθηκε σκόπιμο να γίνει στον επίλογο της εργασίας μας μια αναφορά στις επόμενες ενοποιήσεις, μετά την πρώτη του Νεύτωνα, ως προτάσεις για επέκταση της έρευνας.

     Με βάση το στόχο που θέσαμε, δεν προγραμματίσαμε από την αρχή να επεκταθούμε πολύ στους τέσσερις παραπάνω «σταθμούς» της ιστορίας της Φυσικής, με τους οποίους ασχοληθήκαμε. Αποδείχτηκε, όμως, ότι ήταν ένα θέμα με πολύ δουλειά και ανακαλύψαμε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα στην πορεία που δεν μπορούσαν να λείψουν, όπως οι επιρροές των προσωκρατικών φιλοσόφων στη μεταγενέστερη φυσική φιλοσοφία και στην επιστημονική μέθοδο. Θέλω, λοιπόν, να ευχαριστήσω τους μαθητές μου, που ανταποκρίθηκαν τόσο καλά στις απαιτήσεις ενός τέτοιου θέματος.

ερευνητική έκθεση     παρουσίαση     αφίσα     

 Νικόλαος Αλεξανδρίδης

Φυσικός

Ώρα - Ημερομηνία

Ενδιαφέροντα θέματα από εργασίες, πειράματα και ημερίδες